Oldalak

2012. április 7., szombat

Csíráztatás otthon - Kipróbáltuk

Az otthoni csíráztatás elkezdésére talán a legalkalmasabb időszak a tavasz, amikor nyílik a természet, hajtanak a növények. Miért ne nézhetnénk ezt a folyamatot naponta az otthonunkban is? 

A csírák fogyasztása egyre kedveltebb és elterjedtebb, jótékony hatásairól sorra olvashatjuk a tudományos cikkeket. Fogyasztásukat magam is egészségesnek találtam, külön ízt adtak a reggeli szendvicseimnek, amiket sokkal szívesebben fogyasztottam el. 

A boltokban többször rohantam a pulthoz, hogy van-e csíra, ám sokszor szembesültem, hogy a kedvenceim már elfogytak. Ezért úgy döntöttem, hogy utána nézek, miként lehet az otthonunkban csírát termeszteni mindennapi fogyasztásra - függetlenítve magam a bolti kínálattól. A böngészőben keresve több weblap közül válogathatunk a csíráztatás, illetve csíráztatás otthon keresőszavakra rákeresve, Rátok bízom a választást. 

Csíráztatótál
Az otthoni csíráztatás menete:
1. Először tájékozódjunk a csíráztatás menetéről, sok későbbi nehézségtől óvhatjuk meg magunkat. 

2. Tájékozódjunk azon boltok felől, ahol a csíráztató tál beszerezhető. Én a képen láthatót választottam - több blog említést tett arról, hogy az égett agyagból készült tálak sokkal nehezebben kezelhetőek, nehezebb a csírák öblítését elvégezni, így végül én is a műanyag változat mellett döntöttem (nem bántam meg).

3. A csíráztatótál után szinte már csak a csíráztatni való magokból kell válogatnunk - fontos, hogy kizárólag olyan terméket vásároljunk, amin feltüntette a gyártó, hogy csíráztatásra alkalmas. A legtöbb vetőmagot előre kezelik a kártékony rovarok ellen - ugye ezt Te sem fogyasztanád örömmel? Na ugye, tényleges érdemes odafigyelni a magok kiválasztására. Tipp: érdemes több boltba betérni, hiszen a magok árai igen különbözőek - nagy meglepetésem Budapesten a belvárosban alacsonyabb árakkal találkoztam, mint némelyik nagy élelmiszer áruházban (persze volt kivétel). 

4. A tál és a magok megvétele után már csak levegőre és vízre lesz szükségünk. Szinte az összes magot a csíráztatás előtt be kell áztatni 6-12 órára (a pontos időtartam megtalálható a magok csomagolásán, illetve az interneten is találtok róla információkat). Az órák számolgatása helyett egyszerűbben is megoldhatod, lefekvés előtt a csíráztató tál legalsó táljába egy fél maroknyi magot szórsz és felöntöd vízzel, hogy éppen ellepje a magokat (lesz, amelyik lenn marad, de lesznek olyan magok is, amelyek nem - a sikeres eredmény tekintetében én nem vettem észre jelentőségét). Tipp: ha egyszerre több magot szeretnél csíráztatni, akkor érdemes egy másik kis tálat is befogni az első áztatás során, én egy üres és tiszta vajas dobozt használtam erre a célra.

5. Az áztatás idő után, illetve az én esetemben ébredés után a csírakezdemények  egy rövid vizes öblítést követően már készek arra, hogy átkerüljenek a csíráztató tál lyukacsosabb részeibe. A csíráztatótál elhelyezésénél ügyelj arra, hogy napfényes helyen legyen, de ne közvetlen kitéve a napsugaraknak, például ablaktól kicsit távolabb elhelyezve. Tipp: Én egyszerre csak a két átlátszót használom - ha a harmadikat is használni szeretnéd, akkor ne feledkezz meg arról, hogy érdemes letakarni - így viszont a csíramagok kevesebb levegőhöz juthatnak. 

6. Az "aratásig" már csak egyetlen teendőnk van - naponta kétszer - érdemes reggel és este - átöblíteni a csírákat. Időben az öblítés talán kitesz naponta összesen három percet. Az öblítést a legegyszerűbben úgy végezheted el, hogy a folyóvíz alá tartod a csíratálakat - egyenként külön-külön, s körbeforgatva mindenhol érinted a tál tartalmát vízzel. Utána érdemes lecsöpögtetni a vizet a tálból, annyira, hogy a csíramagok között csak nagyon kevés maradjon - ha sok maradna, hajlamos lesz bepenészedni. A legtöbb csíramag már az első napokban elkezd fejlődni (ld. retekcsíra már az első nap után fejlődésnek indult). Tipp: Ha egy tálat teszel öblítés során a csíratál alá, az öblítéshez szükséges vizet megspórolhatod, hiszen felhasználhatod virágaid öntözésére. 

7. A csírák hamar szépen fejlődésnek indulnak, a mag fajtájától függően 3-7-10 nap után fogyaszthatóak, valamint hűtőben egy hétig is elállnak. Ha meggyőződtél arról, hogy a csíráid fogyasztásra készek, öblítsd le őket még egyszer jó alaposan, s már fogyaszthatóak is (s ázhat is a következő adag mag). Tipp: érdemes már az "aratás" előtti este beáztatni a következő adag magot, így folyamatos lesz a csíratermelésed. 




Jó étvágyat és örömökben gazdag csíráztatást kívánok ! :) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...